بلاگ

رشد دیزنی، بلوغ پیکسار!

ratatoui

رشد دیزنی، بلوغ پیکسار!

نوجوان دیزنی                                                                                                           

در سپتامبر 1957 دلیل خلق شگفت انگیزان متولد شدش.برد اولین کارتون متحرک خودش رو در ۱۱ سالگی شروع کردش و در سیزده سالگی هم به پایان رسوند. کارتونش  مورد توجه استودیوی والت دیزنی شد و در چهارده سالگی تونست وارد اون جا بشه و تحت آموزش “میلت کال” یکی از انيماتورهای افسانه ای از گروه معروف به “نه مرد پیر”قرار بگیره.

از آرتز تا وارنر

 “برد” پس از گذراندن دبیرستان وارد کَل آرتز شد و در اون جا با مؤسس آینده ی پیکسار، “جان لستر” آشنا شد. پس از فارغ التحصیلی، در دیزنی مشغول به کار شدش ، اما در ۱۹۸۱ مدت کوتاهی پس از کار روی روباه و سگ شکاری(۱۹۸۱) اون جا رو ترکش کرد. در ۱۹۸۹ توسط “کاسکی – شو پو” برای کمک در تبدیل خانواده سیمپسون از کارتونی یک دقیقه ای در تریسی اولمن شو به مجموعه ای نیم ساعته، به کار گرفته شدش و برای چندین سال به عنوان “مشاور تولید” با کاسکی همکاری داشت. در چندتا مجموعه ی تلویزیونی، از جمله منتقد و پادشاه تپه  کار کردش و بعدش برای کارگردانی فیلم غول آهنی به استخدام وارنر در اومد. اگر چه که فيلم با استقبال منتقدان روبرو شد ولی در گیشه موفق نبودش.

آقای شگفت انگیز

“برد” سرانجام توسط دوست قدیمیش “جان لستر” برای خلق شگفت انگیزان به کار گرفته شد علاوه بر آن صدای طراح لباس، “ادنا مد” رو هم به عهده گرفت. برد در دی وی دی فیلم در مورد مشکلاتی که در بسیاری از فیلم ها و مجموعه های ابر قهرمانی و کارتون هایی از آدم بدها می بینه، حرفایی زده. “برد” مرد خونوادست  و شگفت انگیزان  رو از خونواده خودش الهام گرفت.                 

   روایتگر…                           

در سال ۲۰۰۵ اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن رو برای شگفت انگیزان  گرفت و نامزد دریافت بهترین فیلمنامه اصلی هم بود. در مارس ۲۰۰۶ و در خلال جلسه سهامداران در دیزنی اعلام کردن که “برد” کارگردانی اکران ۲۰۰۷ پیکسار راتاتوی(موش سر آشپز ) رو به عهده گرفته.

انیمیشن ژانر نیست!

“برد” یکی از مدافعان سرسخت انیمیشن در آمریکا است. برد در سخنان خود بار با تأکید کرده : “است که انیمیشن یک گونه ی هنری است، نه آن طور که معمول است. یک ژانر“. (در واقع وقتی با “جان واکر” شگفت انگیزان رو ضبط می کردن. کم مونده بود مصاحبه کننده ای که انیمیشن رو ژانر خونده بود بزنه)؛ برد فردی که می تونه هر جور داستانی رو تعریف کنه – نه فقط داستان ها کودکانه – چیزی که فیلم ها و مجموعه های آمریکایی به آن تمایل دارن.